, ,

Jongens zijn slimmer dan meisjes

35 mythes over leren en onderwijs

Specificaties
E-book, 240 blz. Epub met watermerkbeveiliging | Nederlands
LannooCampus | 1e druk, 2016
ISBN13: 9789401443524
Rubricering
Hoofdrubriek : Mens en maatschappij
LannooCampus Epub met watermerkbeveiliging 1e druk, 2016 9789401443524
14,99
Niet leverbaar.

Samenvatting

Wanneer het over onderwijs gaat, is iedereen betrokken partij en zijn velen ook expert. Voortdurend verschijnen studies en artikelen die elkaar echter vaak tegenspreken.

Dit boek wil een baken zijn om door het bos de bomen weer te zien. Indianenverhalen en hardnekkige clichés worden onder de loep genomen en waar nodig doorgeprikt. Wat is nu wetenschappelijk onderbouwd en wat is een mythe? Maar ook: wat doe je als leraar, ouder of begeleider met die kennis? Een must voor iedereen die zich betrokken voelt bij het onderwijs.

Specificaties

ISBN13:9789401443524
Trefwoorden:onderwijs, leraar, ouders, leren
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:240
Uitgever:LannooCampus
Druk:1
Verschijningsdatum:4-11-2016

Over Pedro De Bruyckere

Pedro De Bruyckere is pedagoog en (jongeren)onderzoeker aan de Arteveldehogeschool. Hij is een veelgevraagde spreker in binnen- en buitenland. Als echte mythbuster slaagt hij er steeds in op een grappige, toegankelijke manier complexe materie uit te leggen. De Bruyckere is co-auteur van' De Jeugd is tegenwoordig' en 'Jongens zijn slimmer dan meisjes'.

Andere boeken door Pedro De Bruyckere

Over Paul Kirschner

Paul Kirschner is emeritus hoogleraar Onderwijspsychologie aan de Open Universiteit, gasthoogleraar aan de Thomas More Hogeschool in België en eigenaar van kirschner-ED, een onderwijswetenschappelijk adviesbureau. 

Andere boeken door Paul Kirschner

Over Casper Hulshof

Casper Hulshof is psycholoog, en is als docent onderwijskunde verbonden aan de afdeling Educatie van de Universiteit Utrecht. Hij heeft ervaring met experimenteel onderwijskundig onderzoek, en spreekt graag en veel over de rol van media en internet in het huidige onderwijs.

Andere boeken door Casper Hulshof

Inhoudsopgave

GROTE SCHOONMAAK
Wie is wie in onderwijsonderzoek?

MYTHES OVER LEREN
1. Mensen hebben verschillende leerstijlen
2. Effectiviteit van leren kun je in een piramide weergeven
3. Je leert 70% informeel, 20% van anderen en 10% via formeel onderwijs
4. Als je alles kunt opzoeken, is kennis onbelangrijk
5. Kennis is net zo houdbaar als verse vis
6. Leren door zelf te ontdekken is beter dan uitleg krijgen
7. Je leert effectief via probleemgestuurd onderwijs
8. Jongens zijn van nature beter in wiskunde dan meisjes
9. In onderwijs moet je met meer soorten intelligentie rekening houden
10. Het geheugen slaat heel precies op wat we ervaren
11. School vermoordt creativiteit
12. 93% van onze communicatie is non-verbaal
13. Als je een taal niet jong leert, verlies je het vermogen om de taal te leren
Wat weten we wel zoal over leren?

NEUROMYTHES
1. We zijn goed in multitasken
2. We gebruiken maar 10% van onze hersenen
3. De linkerhersenhelft is analytisch, de rechter creatief
4. Met Brain Gym en Brain Games kun je je hersenen trainen
5. Mannen hebben een ander soort brein dan vrouwen
6. We kunnen leren tijdens het slapen
7. Baby’s worden slimmer van klassieke muziek
8. We denken het helderst als we onder druk staan
Helpt correcte kennis over hersenen?

MYTHES OVER TECHNOLOGIE IN HET ONDERWIJS
1. Nieuwe technologie veroorzaakt een revolutie in het onderwijs
2. Internet hoort in de klas, want het sluit aan bij de leefwereld van kinderen
3. Digital natives zijn een nieuwe generatie die nieuw onderwijs verlangt
4. Internet maakt ons dommer
5. Jongeren lezen niet meer
6. Van games leer je niets behalve geweld
7. Je helpt arme kinderen vooruit door hun zomaar toegang tot computers te geven
Leren en technologie, een paar tips

MYTHES IN ONDERWIJSBELEID
1. Je kunt schoolresultaten van verschillende landen zo met elkaar vergelijken
2. Een kleinere klas is beter
3. Grotere scholen zijn beter dan kleinere
4. Gescheiden onderwijs aan jongens en meisjes is effectiever dan gemengd onderwijs
5. Jongens hebben er baat bij als ze vaker les krijgen van een man
6. Zittenblijven heeft een positief effect op leren
7. Meer geld zorgt voor beter onderwijs
8. Onderwijs verandert nooit
Enkele ideetjes voor onderwijsvernieuwing

HARDNEKKIGE MYTHES EN MYTHES DOORBROKEN

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        Jongens zijn slimmer dan meisjes