Karel Van Nieuwenhuyse,
Bauke Verbergt,
Greet Vermeiren,
Ellen Claes
e.a.
Universitaire Pers Leuven
1e druk, 2025
9789462704879
Denken en dialogeren over identiteit
Specificaties
Paperback, 135 blz.
|
NL
Universitaire Pers Leuven |
1e druk, 2025
ISBN13: 9789462704879
Rubricering
Onderdeel van serie
Historisch denken
Op voorraad
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Specificaties
ISBN13:9789462704879
Taal:NL
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:135
Uitgever:Universitaire Pers Leuven
Druk:1
Verschijningsdatum:13-11-2025
Hoofdrubriek:Geschiedenis
Serie:Historisch denken
Inhoudsopgave
INLEIDING
DEEL I
Identiteit
Een theoretisch-wetenschappelijke verkenning van het concept
Identiteit is overal
1.1. Begripsverwarring
1.2. Opvattingen over identiteit
1.3. Nood aan een conceptueel kader en didactische vertaling
1.4. Opzet van dit werk
Wat is identiteit?
2.1. Dimensies van identiteit
2.2. Karakteristieken van identiteit
Hoe worden identiteiten gevormd?
3.1. Inzichten uit de ontwikkelingspsychologie
3.2. Inzichten uit de sociale psychologie: de sociale identiteitstheorie (SIT) en de theorie van zelfcategorisatie (SCT) van Tajfel en Turner
3.3. De vorming van één specifieke collectieve identiteit uitgelicht: de nationale identiteit
Wat doet identiteit?
4.1. Identiteitsmotieven
4.2. Identiteit en diversiteit
DEEL II
Van theorie naar klaspraktijk
Lessenpakket 1: Identiteit en diversiteit
Module 1: Identiteit
Module 2: Diversiteit
Lessenpakket 2: Identiteit in historische (jeugd)romans
Module 1: ‘Oeroeg’ – Hella S. Haasse
Module 2: ‘Haar naam was Sarah’ – Tatiana de Rosnay
Lessenpakket 3: Identiteit en geschiedenis
Module 1: 50 jaar Broederlijk Delen in affiches
Module 2: Legitimatie van de Belgische kolonisatie
Module 3: Op weg naar onafhankelijkheid
Module 4: Het identiteitsvraagstuk van de metissen van België
Module 5: Afsluitende reflectie en actie - sociale rechtvaardigheid
DEEL I
Identiteit
Een theoretisch-wetenschappelijke verkenning van het concept
Identiteit is overal
1.1. Begripsverwarring
1.2. Opvattingen over identiteit
1.3. Nood aan een conceptueel kader en didactische vertaling
1.4. Opzet van dit werk
Wat is identiteit?
2.1. Dimensies van identiteit
2.2. Karakteristieken van identiteit
Hoe worden identiteiten gevormd?
3.1. Inzichten uit de ontwikkelingspsychologie
3.2. Inzichten uit de sociale psychologie: de sociale identiteitstheorie (SIT) en de theorie van zelfcategorisatie (SCT) van Tajfel en Turner
3.3. De vorming van één specifieke collectieve identiteit uitgelicht: de nationale identiteit
Wat doet identiteit?
4.1. Identiteitsmotieven
4.2. Identiteit en diversiteit
DEEL II
Van theorie naar klaspraktijk
Lessenpakket 1: Identiteit en diversiteit
Module 1: Identiteit
Module 2: Diversiteit
Lessenpakket 2: Identiteit in historische (jeugd)romans
Module 1: ‘Oeroeg’ – Hella S. Haasse
Module 2: ‘Haar naam was Sarah’ – Tatiana de Rosnay
Lessenpakket 3: Identiteit en geschiedenis
Module 1: 50 jaar Broederlijk Delen in affiches
Module 2: Legitimatie van de Belgische kolonisatie
Module 3: Op weg naar onafhankelijkheid
Module 4: Het identiteitsvraagstuk van de metissen van België
Module 5: Afsluitende reflectie en actie - sociale rechtvaardigheid

