OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Organisatiekunde
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
Pagina 81 van 1.789 resultaten
recensie
Organisatiekunde
14 mei 2008
Jaap Hollaar
1-2 minuten leestijd
Ben Baarda, Martijn de Goede en Joost Teunissen schreven een uitvoerige handleiding voor het opzetten en uitvoeren van kwantitatief onderzoek. Baarda en De Goede zijn onder andere als docenten methodeleer en statistiek verbonden aan de Universiteit van Utrecht. Teunissen is inspecteur voor het basisonderwijs. De auteurs zijn experts in onderzoeksmethodiek, wat opvalt door de eenvoudige manier waarop zij deze, voor menigeen ingewikkelde materie, weergeven.
recensie
Organisatiekunde
13 mei 2008
Annelies Bakelaar
In dit dunne boekwerkje concentreren de auteurs zich op bevindingen van het management en de klanten van zowel publieke als private SSC's. Het leveren van kwalitatieve services tegen een goede prijs is en blijft één van de belangrijkste motieven voor het opzetten van een SSC. Dit kleine, maar handzame en praktische boek is toegankelijk geschreven, bevat precies het juiste aantal pagina's om het boek in één keer uit te kunnen lezen. Heerlijk, eindelijk een praktisch managementboek over de ontwikkeling van SSC's zonder teveel woorden.
recensie
Organisatiekunde
6 mei 2008
Jaap Hollaar
2-3 minuten leestijd
De auteurs Baarda en De Goede schreven een uitvoerige handleiding voor het opzetten en uitvoeren van empirisch kwantitatief onderzoek. Empirisch wil zeggen dat door waarneming wordt vastgesteld wat zich in de werkelijkheid (empirie) afspeelt. Een belangrijk element in dit soort onderzoeken is dat u het veld in moet om de vragen te kunnen beantwoorden. Of u moet gebruikmaken van gegevens die door anderen zijn verzameld.
nieuws
Organisatiekunde
2 mei 2008
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Nederland is kampioen telewerken: 1 miljoen Nederlanders werken regelmatig thuis. Toch blijft telewerken ook in ons land nog beperkt tot de vrijdag (als het toch al rustig is op de weg) en even de mail checken voordat men in de auto stapt.
recensie
Organisatiekunde
4 april 2008
Jaap Hollaar
Een boek over organisatiecultuur. Je zou ook kunnen zeggen wéér een boek over dit veelbesproken onderwerp. Er vinden nog steeds veel (wetenschappelijke) onderzoeken over deze materie plaats en de meeste opvattingen over cultuur en organisatie zijn al gegeven. Wat is dan het bijzondere aan 'Trouwtrekken om organisatiecultuur'?
Peter van den Boom stelt dat kernwaarden in een bedrijf de brug kunnen vormen tussen touwtrekkende partijen: de medewerkers en de managers. De managers willen nog wel eens de organisatiecultuur gebruiken als een strategisch instrument, om de organisatiedoelen te bereiken. De medewerker ziet het uit een ander paradigma: zingeving en motivatie spelen bij hem of haar een rol. Het doel van de kernwaarden is continuering van de organisatie.
recensie
Organisatiekunde
1 april 2008
Annelies Bakelaar
2-3 minuten leestijd
'Grip op werkprocessen HRM en organisatiecultuur' van Aldert P. Dreimuller is een vervolg op 'Het ondernemingsplan en de balanced scorecard' en gaat over de ontwikkeling en de groei van de onderneming.
recensie
Organisatiekunde
1 april 2008
Annelies Bakelaar
2-3 minuten leestijd
'Grip op werkprocessen HRM en organisatiecultuur' van Aldert P. Dreimuller is een vervolg op 'Het ondernemingsplan en de balanced scorecard' en gaat over de ontwikkeling en de groei van de onderneming. In dit boek wordt het verband gelegd tussen het ondernemingsplan en de balanced scorecard uit het eerste deel en de werkprocessen, HRM en de organisatiecultuur uit dit deel. De nadruk in dit boek ligt niet op de theorie, maar op het proces om stapsgewijs vanuit een strategie, ondernemingsplan en daarop aansluitende balanced scorecard, de onderneming te renoveren en opnieuw uit te vinden. Dit boek is een lego bouwpakket: kleurrijk, praktisch en begeleidend.
recensie
Organisatiekunde
27 maart 2008
Gertjan de Groot
3-4 minuten leestijd
De managementroman is sinds 'Het Doel' van Goldratt een populaire vorm om een inhoudelijke boodschap te verpakken. 'Verborgen orde' vertelt het verhaal van vijf voormalige deelnemers aan een NLP-opleiding die elkaar tijdens een reünie bestoken met goede raad. saties.
recensie
Organisatiekunde
26 maart 2008
Mark Murkes
1-2 minuten leestijd
Prince2 behoeft eigenlijk geen introductie of uitleg meer. Deze projectmanagement methodiek wordt al jaren toegepast in grote en kleine ontwikkeltrajecten. Door zich te baseren op 'best practices' heeft Prince2 bewezen erg succesvol te zijn, wat de populariteit alleen maar ten goede komt. Kennis van Prince2 is dan ook een zeer gewenste eigenschap in een projectmanager. Meestal gaat het aanleren van deze methode gepaard met zwaarlijvige cursussen en dito boekwerken. Daar lijkt nu verandering in te zijn gekomen.
recensie
Organisatiekunde
25 maart 2008
Lia van Vliet - in 't Hout
2-3 minuten leestijd
Events & Beleven. De 5 wheel drive, een toegankelijk belevingsconcept met allure. 'Events en beleven' laat u kennismaken met het versterkende effect dat ontstaat als u organisator in staat bent de deelnemers in een tweede belevingswereld te brengen. Het 5 wheel drive-concept biedt inzicht in de (intense) beleving bij de deelnemers.
recensie
Organisatiekunde
6 maart 2008
Hugo-Jan Ruts
3-5 minuten leestijd
'Internal branding' is een tamelijk nieuw begrip. Het speelt in op een groeiend bewustzijn dat 'merken' waardevoller zijn wanneer ze niet alleen leven voor buitenwereld, maar ook in de organisatie zelf. In een tijd dat 'authenticiteit' als groot goed geldt, is dat geen overbodige luxe. Met het boek 'Internal Branding in de praktijk. Het merk als kompas' hebben Marc van Eck, Niels Willems en Ellen Leenhouts als eerste auteurs een boek geschreven over dit boeiende onderwerp.
recensie
Organisatiekunde
12 februari 2008
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
'Waarom willen organisaties voor hetzelfde advies nog een vijfde keer betalen?' Met deze vraag maken de auteurs duidelijk dat 'kennis hebben van' nog geen 'doen' is. Kennis die is opgedaan door lezen of door onderwezen worden, beklijft veel minder en zet minder aan tot actie, dan leren dat gebaseerd is op doen. Misschien geen nieuwe boodschap, maar desondanks kunnen veel organisaties dit rijk gedocumenteerde boek met praktische adviezen gebruiken om van een praatcultuur naar een actiegerichte cultuur te komen.
recensie
Organisatiekunde
22 januari 2008
Jan Boerstra
3-4 minuten leestijd
'Anatomie van de Vrede' is geen gewoon boek over conflicthantering. Het is het vervolg op 'Leiderschap en zelfbedrog' (2001), dat buiten Nederland internationale bekendheid kreeg. Na het verschijnen van 'Leiderschap en zelfbedrog' bleek er behoefte te bestaan aan een algemeen boek met meer toepassingen voor buiten de arbeidssituatie.
recensie
Organisatiekunde
7 januari 2008
Gertjan de Groot
De titel 'Op zoek naar synergie. Omgaan met onoplosbare problemen' zet de lezer direct op het verkeerde been. Anders dan de ondertitel suggereert, geeft Rob Zuijderhoudt geen oplossingen of recepten voor het omgaan met complexe problemen. Hij beschouwt organisaties dan ook niet als dingen die bestuurd en beheerst kunnen worden, en complexe problemen zijn per definitie niet op de gebruikelijke manier oplosbaar.
nieuws
Organisatiekunde
29 november 2007
Pierre Pieterse
Beloningen, reorganisaties en strategieveranderingen als middel om een organisatie te verbeteren worden zwaar overschat. Dat concludeert André de Waal (Center for Organizational Performance) op basis van grootschalige onderzoek naar het fenomeen ‘High Performance Organizations’. In de nieuwste Management Topic HPO. De heilige graal van management kunt u luisteren naar de resultaten van dit onderzoek.
achtergrond
Algemeen management
8 november 2007
Ben Tiggelaar
6-8 minuten leestijd
recensie
Organisatiekunde
30 oktober 2007
Renze J. Klamer
3-4 minuten leestijd
Het is alweer een tijd geleden dat ik de oprichter van Pentascope, Engbert Breuker, in levende lijve bij een 'performance' mocht aanschouwen. Op uitnodiging van een bedrijvennetwerk gaf hij zijn visie op wat er goed was aan bedrijvigheid en vooral waar er nog verbetering mogelijk was.
recensie
Organisatiekunde
17 oktober 2007
Jaap Hollaar
Het doel en daarmee de positionering van het boek 'Organisatiestructuur' van Doede Keuning is het beantwoorden van de volgende vraag: hoe moet een organisatie eruit zien om haar doelstellingen te bereiken? Hoe moet men de mensen en de middelen structureren? Of anders geformuleerd: met welke vorm functioneert een organisatie optimaal in de omgeving en kan zij de taakstelling door inzet van mensen en middelen realiseren?
recensie
Organisatiekunde
12 september 2007
Jaap Hollaar
4-6 minuten leestijd
Hebt u het ook gehad met resultaatgericht management, outsourcen, performance management, of met 'optimizing shareholder value'? Ook al de vierde reorganisatie meegemaakt in drie jaar tijd? Heeft u ook het idee dat het alleen nog maar gaat om de knikkers, grote overnames, dure voetballers, leiders van grote landen en het machtsspel in de politiek?
recensie
Organisatiekunde
3 september 2007
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Het uitvoerige keuzemenu waar elke beller onvermijdelijk doorheen moet alvorens iemand van vlees en bloed aan de lijn te krijgen, wordt gepresenteerd als een kunststukje in service en efficiency. En dat is het ook, alleen niet voor de beller maar voor de organisatie erachter. Op listige wijze wordt de beller namelijk in het logistieke proces van die organisatie getrokken. Joep Schrijvers noemt dat ‘tomtomisering’. Hij bedoelt daarmee dat alles en iedereen ondergeschikt wordt gemaakt aan een neo-logistieke orde. Het systeem is leidend, en de mens wordt gedegradeerd tot onbetekenend radertje in een wereldomvattend logistiek imperium. In een nieuwe aflevering van Management Topics gaat Joep Schrijvers in op onze doorgeschoten organisatiemaatschappij. Kortom: over de andere kant van organiseren.