OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Interviews
Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
Pagina 65 van 2.352 resultaten
interview
Economie
30 mei 2016
Ger Post
5-7 minuten leestijd
Ruim tien jaar geleden schreef Annegreet van Bergen het boek De lessen van Burn-out, over haar burn-out. Onlangs kwam een nieuwe uitgave van het boek uit. ‘Ik stel nu grenzen aan mijn werk, hoe leuk het ook is.’
interview
Leiderschap
27 mei 2016
Bert Peene
6-9 minuten leestijd
Authenticiteit is al jaren een vast onderdeel van ieder zichzelf respecterend programma voor leiderschapsontwikkeling. Authenticiteit heeft alles te maken met persoonlijke drives, met missie en ambitie én met moed. Want als het erop aankomt, moet je als leidinggevende de moed hebben je hart te volgen en waar nodig tegen de stroom in durven gaan. En juist op dat vlak laten heel wat leiders het afweten: het tonen van moed. In Moed- Over gedurfd leiderschap ontrafelt Andor de Rooy dit lastige thema en probeert hij leiders (in spé) concrete handvatten te bieden om kritieke momenten de juiste dingen te doen.
interview
Psychologie
26 mei 2016
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Mensen zijn tot veel meer in staat dan ze zelf denken, zegt Florida State University-psycholoog Anders Ericsson in Piek. Dankzij doelbewuste training kunnen ook gewone mensen buitengewone prestaties leveren. ‘De limiet is nog lang niet bereikt.’
interview
Inkoop en logistiek
25 mei 2016
Nancy van Bemmel
3-4 minuten leestijd
Best Value Procurement is als nieuw onderwerp aan de tweede druk van Inkopen voor Dummies toegevoegd. Bestaande onderwerpen, die altijd in beweging zijn, zijn aangepast, zoals e-procurement, maatschappelijk verantwoord inkopen (mvi) en Europees aanbesteden. Het boekje is uitgebracht als pocketversie, maar is met 363 bladzijden zeker geen klein boekje.
interview
Non-profit
23 mei 2016
Hans van der Klis
6-9 minuten leestijd
Tijdens het Managementboekengala op de SS Rottterdam is De Corporate Tribe van Danielle Braun en Jitske Kramer bekroond tot Managementboek van het Jaar 2016. ‘Een boek waar je volgens de jury helemaal ingezogen wordt, en waarvan je zegt als je het aan het einde dichtslaat: ik wil meer’, zei juryvoorzitter Mirella Visser.
interview
Mens en maatschappij
20 mei 2016
Ger Post
7-10 minuten leestijd
Jos Ahlers en René Boender schreven een update van Generatie Z – En de Vierde (Industriële) Revolutie. Het was immers alweer 3,5 jaar geleden dat de eerste versie uitkwam, in de huidige tijd een lichtjaar geleden. ‘De antwoorden van een Generatie Z’er zijn meer waard dan die van een MBA’er.’
interview
Marketing
12 mei 2016
Peter Spijker
5-7 minuten leestijd
Marketing verliest terrein in ondernemingen, vanwege een gebrek aan visie en leiderschap. Samen met Henry Robben schreef Rudy Moenaert het boek Marketing met ballen waarin drie gedragskenmerken centraal staan die marketingleiderschap bepalen: ontdekken, managen en respecteren.
interview
Organisatiekunde
29 april 2016
Hans van der Klis
5-6 minuten leestijd
Uit verwondering over hun merkwaardige verdoezelende taalgebruik begon Joop Swieringa jaren geleden met het verzamelen van de typische uitdrukkingen die managers gebruiken. Maar in plaats van een eenvoudig ‘bureaucratisch woordenboek’, zoals oorspronkelijk de bedoeling was, heeft hij er een Inburgeringscursus voor managers van gemaakt. ‘Managers gebruiken taal om macht uit te oefenen.’
interview
Organisatiekunde
26 april 2016
Paul Groothengel
5-6 minuten leestijd
Veel organisaties blijven in routines steken als er onverwachte gebeurtenissen op hen af komen. Ze zijn verstrikt geraakt in bureaucratie en regelzucht. Door processen mindful te organiseren, kunnen ze winnen aan de broodnodige veerkracht en alertheid. Dat is de ervaring van Bert Slagmolen en Bert van Dalen, adviseurs van organisatieadviesbureau Apollo13 consult, in hun Praktijkboek Mindful Organiseren.
interview
Psychologie
20 april 2016
Carsten de Dreu
3-4 minuten leestijd
Creativiteit, er bestaan vele mythen over en het wordt gezien als belangrijke succesfactor voor bedrijven. Toch is er geen goed overzicht van de psychologische grondslagen. Met Creativiteit krijg je niet voor niks van Carsten de Dreu en Daniel Sligte komt daar verandering in. Een gesprek.
interview
Leiderschap
12 april 2016
Erik de Vries
7-10 minuten leestijd
Zijn fascinatie voor de ‘Grote Man’ in organisaties, culmineerde uiteindelijk in een kloek boek over misschien wel de Grootste der Grote Mannen, Cor Boonstra. Manfred Bik geeft zijn lezers een uniek en leerzaam kijkje in het leven en de werkwijze van ‘Neerlands meest dwarse CEO’.
interview
Algemeen management
12 april 2016
Bert Peene
5-7 minuten leestijd
Om te begrijpen waarom organisaties functioneren zoals ze doen, is dan ook inzicht in het gedrag van werknemers nodig. In hun boek Gedrag en cultuur in organisaties reiken Pieternel Dijkstra en Max Wildschut theorieën maar ook concrete adviezen aan om mensen beter te laten presteren, samenwerken en hun welzijn te verhogen.
interview
Algemeen management
11 april 2016
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Pionier in vier industrieën en vastbesloten om de wereld te veranderen. Elon Musk is een ondernemer met de potentie van een Steve Jobs, zegt Bloomberg-journalist Ashlee Vance in de gelijknamige biografie. ‘Waar Facebook je helpt om babyfoto's te delen, probeert Musk de mensheid te beschermen tegen vernietiging.'
interview
Algemeen management
11 april 2016
Ger Post
7-10 minuten leestijd
Geen enkele organisatie wil de kant op van Kodak en Nokia, de twee bekendste voorbeelden voor organisaties die niet meer bestaan omdat ze zich te laat aanpasten aan een nieuwe situatie. In Agile Managen brengt Mike Hoogveld agile naar de volle breedte van de organisatie. ‘Agile is een middel, geen doel op zich.'
interview
Mens en maatschappij
11 april 2016
Pierre Spaninks
3-4 minuten leestijd
In de ‘vloeibare samenleving’ heeft het midden geen plek meer. De reisagent en de platenbons konden daar al over meepraten. Nu moeten ook de ondernemer, de human resource manager en de ambtenaar eraan geloven. Tijdgeestonderzoeker Farid Tabarki laat zien hoe dat werkt en wat dat voor ons betekent.
interview
Persoonlijke effectiviteit
1 april 2016
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Mensen zijn geneigd om hun mislukkingen onder het tapijt te schoffelen, zegt Times-journalist en voormalig professioneel tafeltennisser Matthew Syed in Black Box-denken. Toch moeten fouten juist gekoesterd worden. ‘Verliezen is onvermijdelijk. De vraag is hoe je op zo'n tegenslag reageert.’
interview
Leiderschap
22 maart 2016
Paul Groothengel
5-7 minuten leestijd
Het werken met programma’s zit in de lift, maar blijkt in de praktijk vaak weerbarstig. Met het gebruik van het Program Canvas komen organisaties weer tot de kern van hun programma’s, stellen de auteurs Theo van der Tak, Björn Prevaas en Hans Cremer in het gelijknamige boek.
interview
Algemeen management
15 maart 2016
Bert Peene
5-6 minuten leestijd
Groepsdynamica is een boeiend fenomeen waarover de laatste jaren volop wordt gepubliceerd. Over één aspect lees je echter niets: de verschillen tussen mannen en vrouwen. Dat is volgens Bert Overbeek bijzonder jammer en een gemiste kans, want juist die verschillen spelen een belangrijke rol in het vertoonde teamgedrag. Positief én negatief. Met zijn boek Mannen en/of Vrouwen (‘Diversiteit op de werkvloer’) wil hij managers bruikbare inzichten en een helder instrumentarium aanreiken om hun teams beter te laten presteren in een prettige werksfeer.
interview
Algemeen management
11 maart 2016
Justin van Lopik
5-7 minuten leestijd
Vier boeken in vier jaar. Businesscoach Ellen de Lange-Ros lijkt ze uit haar mouw te schudden. In die vier jaar is haar bedrijf ook enorm gegroeid, mede dankzij haar boeken. Maar hoe doet ze dat, elk jaar een boek schrijven én elk jaar meer klanten helpen? Want: ‘De eerste versie van mijn boeken is best wel slecht.'
interview
Algemeen management
8 maart 2016
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
V&D, Perry Sport, Manfield, Dolcis… Het kerkhof aan faillissementen groeit snel. En dat verbaast adviseurs Pieter Geelhoedt en Wil Jansen niet. Ze missen visie en dromen in het Nederlandse bedrijfsleven en pleiten in hun boek Wat kan mij nou gebeuren? voor een prodynamische onderneming.