trefwoord

Inclusief onderwijs: van ideaal naar praktijk

Inclusief onderwijs staat voor een onderwijsvisie waarin alle kinderen samen leren, ongeacht hun achtergrond, capaciteiten of behoeften. Het gaat niet om het aanpassen van kinderen aan het systeem, maar om het aanpassen van het systeem aan de diversiteit van alle leerlingen. In Nederland staat inclusief onderwijs hoog op de agenda, maar de praktijk blijkt weerbarstig. Hoe creëer je een leeromgeving waarin elk kind zich gezien voelt en tot zijn recht komt?

Saskia Schepers
Als alle breinen leren
Saskia Schepers introduceerde het leervuurmodel: een praktisch kader dat helpt bij het creëren van een neuro-inclusieve leeromgeving voor alle breintypen, van regulier tot neurodivergent.
Boek bekijken
24,99
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

SPOTLIGHT: Saskia Schepers

Als dé expert op het gebied van neurodiversiteit in het onderwijs, verbindt Schepers wetenschap met praktijk. Ze maakt complexe materie toegankelijk en biedt concrete handvatten voor docenten, ouders en leerlingen. Meer over Saskia Schepers
Saskia Schepers: ‘Van special needs naar human needs in het onderwijs’
Saskia Schepers
In dit interview met Saskia Schepers komt de kern van inclusief onderwijs naar voren: het gaat niet om 'special needs' maar om 'human needs'. Een fundamentele verschuiving in denken over verschillen in de klas.

Auteurs die schrijven over 'inclusief onderwijs'

Neurodiversiteit als uitgangspunt

Een belangrijk aspect van inclusief onderwijs is het erkennen van neurodiversiteit. Minstens twintig procent van de leerlingen is neurodivergent: ze hebben ADHD, autisme, dyslexie, hoogbegaafdheid of hoogsensitiviteit. Saskia Schepers benadrukt in Als alle breinen leren dat het onderwijs niet gebouwd is voor deze diversiteit aan breinen. In plaats van kinderen te dwingen zich aan te passen, moeten we de leeromgeving flexibel maken.

Een angstig brein kan niet leren. Relatie gaat voor prestatie. Het gaat niet om de vraag 'hoe krijgen we die lesstof in dat kind', maar 'hoe leert dit kind en hoe sluiten we daarop het beste aan'. Uit: Als alle breinen leren
David Mitchell
Gelijke kansen in de school
David Mitchell breidt het concept inclusief onderwijs uit van alleen leerlingen met beperkingen naar álle leerlingen met diversiteitskenmerken. Een pleidooi voor echte gelijke kansen voor iedereen.
Boek bekijken
43,95
Op voorraad | Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

De praktijk van inclusie in de klas

Inclusief onderwijs vraagt om een andere houding van leerkrachten. Elk kind heeft een unieke 'gebruiksaanwijzing' en het is de kunst om daar als professional op in te spelen. Bert van Velthooven, Marieke Tjallema en Mieke Staal ontwikkelden praktische handvatten voor intern begeleiders die inclusie daadwerkelijk willen realiseren.

Mieke Staal Marieke Tjallema Bert van Velthooven
Hoe word ik een Inspirerend Begeleider
Dit boek beschrijft de verschuiving naar inclusief onderwijs en wat dit betekent voor de zorgstructuur. De auteurs bieden concrete tools voor intern begeleiders die alle leerlingen willen ondersteunen.
Boek bekijken
31,-
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Als alle breinen leren - ‘Een boek dat je wakker schudt’
Hendrika Willemse-Vreugdenhil
Deze recensie benadrukt dat Als alle breinen leren verplichte kost zou moeten zijn voor alle onderwijsprofessionals. Het boek schudt wakker en laat zien hoeveel potentieel er nog onbenut blijft in het huidige systeem.
Marc Mathyssen Joke Gevaert
Elke leraar zorgleraar
Joke Gevaert en Marc Mathyssen pleiten voor een radicale visie: elke leerkracht is zorgleraar. Deze inclusieve benadering maakt het mogelijk dat alle leerlingen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.
Boek bekijken
25,99
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

Cultuur en diversiteit in onderwijs

Inclusief onderwijs gaat niet alleen over leerbehoeften, maar ook over culturele en etnische diversiteit. Anousha Nzume en Cordula Rooijendijk laten zien hoe belangrijk het is dat scholen een plek zijn waar alle achtergronden gewaardeerd worden. De realiteit is echter dat veel scholen nog steeds worstelen met echte inclusie van alle culturen.

Anousha Nzume
Hallo witte scholen
Anousha Nzume confronteert 'witte scholen' met hun onbewuste vooroordelen en pleit voor meer inclusief onderwijs waarin alle kinderen gelijkwaardig behandeld worden, ongeacht hun etnische achtergrond.
Boek bekijken
22,99
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Hallo witte scholen Echte inclusie betekent niet dat je claimt kleurenblind te zijn, maar juist dat je kleur ziet én waardeert. Scholen moeten durven kijken naar hun eigen witte privilege en daar actief mee aan de slag gaan.
Cordula Rooijendijk
Vijftien lessen die kleurrijke basisscholen ons leren
Rooijendijk destilleert vijftien lessen uit kleurrijke basisscholen die laten zien hoe diversiteit een verrijking kan zijn. Het omarmen van verschillende culturen maakt onderwijs sterker, niet zwakker.
Boek bekijken
19,99
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Als alle breinen leren - ‘Bijzonder waardevol voor ouders, kinderen en docenten’
Ria van Dinteren
Deze persoonlijke reflectie laat zien hoe waardevol het boek van Schepers is voor ouders die zoeken naar begeleiding voor hun neurodivergente kind. Het biedt niet alleen theorie, maar vooral praktische handvatten.

Taal en meertaligheid als inclusie-uitdaging

Een vaak vergeten aspect van inclusief onderwijs is taal. Nederland telt steeds meer meertalige leerlingen, maar het onderwijssysteem is sterk gericht op het Nederlands. Hoe kunnen we meertaligheid niet zien als obstakel, maar als kracht?

Orhan Agirdag Ellen-Rose Kambel
Meertaligheid en onderwijs
Ellen-Rose Kambel en Orhan Agirdag laten zien dat inclusief onderwijs ook betekent dat meertalige achtergronden van leerlingen erkend en gewaardeerd worden. Taal is identiteit, en identiteit verdient een plek op school.
Boek bekijken
32,50
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Kitlyn Tjin Djie Irene Zwaan
Aandacht voor verschil op school
Irene Zwaan en Kitlyn Tjin Djie onderzoeken hoe scholen kunnen werken aan een veilige omgeving waarin alle leerlingen zich gezien voelen, ongeacht hun achtergrond of specifieke kenmerken.
Boek bekijken
26,25
Op voorraad | Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

Systemische verandering noodzakelijk

Inclusief onderwijs vereist meer dan goede bedoelingen van individuele leerkrachten. Het vraagt om systemische verandering. Kris Van den Branden betoogt dat het hele onderwijssysteem moet worden herzien om echt voor alle leerlingen te kunnen werken. De overheid, scholen en ouders hebben allemaal hun verantwoordelijkheid.

Kris Van den Branden
Onderwijs voor de 21ste eeuw
Van den Branden schetst een visie op 21ste-eeuws onderwijs dat toegankelijk is voor alle leerlingen. Hij laat zien dat ons huidige systeem tekortschiet en biedt concrete aanknopingspunten voor vernieuwing.
Boek bekijken
31,50
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Elke leerling kan uitblinken
Peter de Roode
Yong Zhao's betoog dat elke leerling kan uitblinken sluit naadloos aan bij inclusief onderwijs. Het gaat niet om het wegwerken van achterstanden, maar om het uitbouwen van sterke punten van elk kind.
Frank Studulski
Het Kindcentrum: integraal en inclusief?!
Frank Studulski onderzoekt hoe scholen en kindcentra inclusief onderwijs kunnen realiseren binnen het IKC-concept. Hij analyseert de praktijk en benoemt de uitdagingen die ontstaan bij echte inclusie.
Boek bekijken
28,90
Verwachte levertijd ongeveer 12 werkdagen | Gratis verzonden

Van theorie naar daadwerkelijke implementatie

De weg naar inclusief onderwijs is er een van lange adem. Tegen 2035 moeten alle Nederlandse scholen inclusief onderwijs bieden. Dat betekent dat er nu hard gewerkt moet worden aan de juiste kaders, training van leerkrachten en aanpassing van het curriculum. Maar het belangrijkste is een cultuurverandering: van selecteren naar verbinden, van uitsluiten naar insluiten.

Bert Wienen
Van individueel naar inclusief onderwijs
Bert Wienen beschrijft de transitie van individueel naar inclusief onderwijs. Hij signaleert dat steeds meer kinderen verwezen worden naar speciaal onderwijs en vraagt zich af of we wel de goede kant op gaan.
Boek bekijken
29,95
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Gijs van Gemert Karlieneke Speijers Sofie Sergeant
Inclusief gedrag
Van Gemert, Speijers en Sergeant benadrukken dat ingewikkeld gedrag geen reden mag zijn om inclusie uit te stellen. Juist de buitenbeentjes en dwarsliggers kunnen gebaat zijn bij inclusief onderwijs.
Boek bekijken
24,-
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Inclusief gedrag Inclusie begint met acceptatie dat gedrag vaak een vraag is aan de omgeving. In plaats van het kind aan te passen, moeten we de leeromgeving aanpassen zodat alle leerlingen tot hun recht komen.

Vooruitblik: onderwijs voor alle breinen

Inclusief onderwijs is geen utopie, maar een noodzaak. De diversiteit in onze samenleving neemt toe, en scholen moeten meebewegen. Dat betekent dat we moeten durven loslaten wat we altijd al deden. Het vraagt lef, vertrouwen en een fundamenteel geloof dat elk kind iets unieks in zich heeft. De boeken en inzichten op deze pagina laten zien dat inclusief onderwijs mogelijk is. Het begint met luisteren naar wat kinderen nodig hebben, en de moed hebben om het onderwijs daarop aan te passen. Want uiteindelijk gaat het niet om 'special needs', maar om 'human needs'. Ieder kind verdient onderwijs waarin het kan floreren.

Boeken over 'inclusief onderwijs' koop je bij PS-Media.nl

Producten over 'inclusief onderwijs'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

    Personen

      Trefwoorden