trefwoord

Leermotivatie: de motor van leren en ontwikkeling

Leermotivatie is de innerlijke drijfveer die leerlingen en medewerkers aanzet tot leren en ontwikkelen. Het verschil tussen een enthousiaste leerling die gretig nieuwe kennis opneemt en iemand die alleen maar de klok in de gaten houdt? Dat zit hem in de motivatie. Niet het talent bepaalt uiteindelijk het succes, maar de bereidheid om te blijven leren.

In een tijd waarin verandering de enige constante is, wordt leermotivatie belangrijker dan ooit. Of het nu gaat om het onderwijs, waar docenten dagelijks worstelen met betrokkenheid, of om organisaties waar medewerkers zich moeten blijven ontwikkelen - overal speelt de vraag: hoe houden we het leervuur brandend? Gelukkig leren recente inzichten uit breinonderzoek, psychologie en onderwijskunde ons steeds meer over wat mensen werkelijk motiveert om te leren.

Gerjanne Dirksen Monica Den Boer Hulda Möller Jacquelien Willemse
Breindidactiek
Dit boek biedt een praktische aanpak voor het bevorderen van leermotivatie via de ASOOO-benadering. Het laat zien hoe breinkennis concreet kan worden ingezet om de leerstand te activeren en intrinsieke motivatie te stimuleren.
Boek bekijken
25,95
Dit product is uitverkocht

Spotlight: Gerjanne Dirksen

Als oprichter van het BreinCentraal Leren Instituut heeft Dirksen baanbrekend werk verricht in het vertalen van breinkennis naar praktische opleidingsmethoden. Haar zes breinprincipes vormen de basis voor effectieve leermotivatie.

Intrinsieke versus extrinsieke motivatie

Een fundamentele vraag in het onderwijs is: leren leerlingen voor een cijfer of uit nieuwsgierigheid? Dit onderscheid tussen extrinsieke en intrinsieke motivatie bepaalt in hoge mate het leerrendement. Onderzoek toont keer op keer aan dat intrinsiek gemotiveerde leerlingen dieper leren, langer volhouden en creatiever denken.

Het probleem is dat traditionele onderwijssystemen vaak juist extrinsieke motivatie aanwakkeren: punten, rapportcijfers, stickers en externe beloningen. Maar wat gebeurt er als die beloningen wegvallen? Dan verdwijnt ook vaak de motivatie om te leren. De uitdaging voor docenten en organisaties is daarom om de intrinsieke nieuwsgierigheid aan te boren en die als brandstof voor leren te gebruiken.

Johannes Visser
Is het voor een cijfer?
Een kritische analyse van motivatiesystemen in het onderwijs. Visser laat zien hoe verschillende vormen van motivatie het leerproces beïnvloeden en pleit voor een fundamentele heroverweging van hoe we met cijfers en beoordeling omgaan.
Boek bekijken
15,-
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Schaamteloos nieuwsgierig - ‘Origineel en een bevestiging’
Henk Jan Kamsteeg
Dit artikel laat zien hoe nieuwsgierigheid de motor van leren vormt. Bodewes beschrijft hoe we nieuwsgierigheid kunnen herkennen en ontwikkelen, van verwondering tot creatie, met praktische werkbladen om direct aan de slag te gaan.

Leermotivatie en neurodiversiteit

Niet alle breinen leren op dezelfde manier. Neurodivergente leerlingen - zoals kinderen met dyslexie, ADHD of autisme - hebben vaak een ander motivatiepatroon en andere leernoden. Te vaak wordt hun gebrek aan motivatie gezien als onwil of luiheid, terwijl het werkelijke probleem vaak zit in een onderwijs dat niet aansluit bij hun manier van leren.

Het 'leervuur' aanwakkeren bij neurodivergente leerlingen vraagt om maatwerk. Het betekent dat we af moeten stappen van het idee dat er één juiste manier van leren bestaat. Door diversiteit te omarmen en verschillende leerstrategieën aan te bieden, kunnen alle leerlingen intrinsiek gemotiveerd raken.

Saskia Schepers
Als alle breinen leren
Schepers biedt concrete handvatten voor het stimuleren van leermotivatie bij neurodivergente leerlingen. Het boek laat zien hoe je het 'leervuur' aanwakkert door aan te sluiten bij de unieke leerbehoeften van elk brein.
Boek bekijken
24,99
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

Praktische tools voor verhoogde motivatie

Theorie is mooi, maar hoe pas je dit toe in de klas of op de werkvloer? Gelukkig zijn er concrete methoden om leermotivatie te verhogen. Eén van de meest effectieve is het stellen van goede vragen. Vragen die uitdagen, nieuwsgierig maken en leerlingen actief betrekken bij hun eigen leerproces.

Goede vraagtechnieken zorgen ervoor dat leerlingen niet passief informatie consumeren, maar actief meedenken. Ze stimuleren dieper nadenken en zorgen voor een gevoel van eigenaarschap over het leerproces. Dit verhoogt de intrinsieke motivatie aanzienlijk.

Gorden Pope
Vraagtechnieken in de klas
Pope toont aan hoe effectieve vraagtechnieken de betrokkenheid en motivatie van leerlingen kunnen vergroten. Door bewust vragen te stellen, maak je leerlingen medeverantwoordelijk voor hun eigen leerproces en verhoog je hun intrinsieke motivatie.
Boek bekijken
18,95
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
In de leerstand - ‘Aanrader voor wie leren op de werkplek belangrijk vindt’
Anton Scheffers
Kolkhuis Tanke beschrijft hoe je een werkcontext creëert waarin blijven leren vanzelfsprekend wordt. Met aandacht voor autonomie, psychologische veiligheid en het faciliteren van actieleerteams voor verschillende doelgroepen.

Differentiatie als motivatiestrategie

Niet alle leerlingen hebben dezelfde leerbehoefte op hetzelfde moment. Toch wordt er in veel klassen nog steeds gedaan alsof dat wel zo is: hetzelfde tempo, hetzelfde materiaal, dezelfde opdrachten. Dit is funest voor de motivatie. Leerlingen die het te makkelijk vinden raken verveeld, leerlingen die het te moeilijk vinden raken gefrustreerd.

Differentiëren betekent erkennen dat diversiteit in de klas normaal is. Door leerlingen verschillende uitdagingen te bieden die passen bij hun niveau en interesses, blijven ze in hun optimale leerzone. Daar waar uitdaging en competentie elkaar ontmoeten, daar ontluikt motivatie.

Meike Berben
Differentiëren is te leren!
Berben laat zien dat differentiatie niet alleen haalbaar is, maar ook essentieel voor leermotivatie. Door aan te sluiten bij het niveau en de interesses van leerlingen, vergroot je hun drijfveer om te leren en blijven ze betrokken bij hun ontwikkeling.
Boek bekijken
34,50
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Hidden Potential - ‘Heerlijk concreet, leesbaar en toepasbaar’
Bertrand Weegenaar
Grant toont aan hoe verborgen potentieel te ontwikkelen door niet perfectie na te streven maar imperfectie te omarmen. Met scaffolding, het creëren van structuren en het juist belonen van progressie in plaats van absolute prestaties.

De rol van mindset in leermotivatie

Een van de meest invloedrijke inzichten uit motivatieonderzoek is het verschil tussen een fixed en een growth mindset. Mensen met een fixed mindset geloven dat hun intelligentie en talenten vastliggen. Falen ervaren zij als bewijs dat ze iets niet kunnen. Mensen met een growth mindset zien hun talenten als ontwikkelbaar en ervaren uitdagingen als kansen om te groeien.

Deze mindset heeft enorme invloed op leermotivatie. Met een growth mindset zie je moeite en inspanning niet als teken van gebrek aan talent, maar als noodzakelijk onderdeel van leren. Je geeft niet op bij tegenslag, maar juist door. Het goede nieuws? Mindset is niet aangeboren maar ontwikkelbaar.

Mindset, de weg naar een succesvol leven
Peter de Roode
Carol Dweck's baanbrekende werk over fixed en growth mindset wordt hier toegankelijk uitgelegd. Een positieve mindset kan je leven besturen en bepaalt of je de persoon wordt die je wilt worden en de doelen bereikt die je waardevol vindt.
Gertjan Schuiling Hans Vermaak Heleen Tours
Leren in organisaties
Dit boek onderzoekt wat leren tot een lust maakt in plaats van een last. Met aandacht voor verschillende motivatiefactoren in organisaties en praktische inzichten over hoe leren blijvend te stimuleren op de werkvloer.
Boek bekijken
79,90
Verwachte levertijd ongeveer 12 werkdagen | Gratis verzonden

Leermotivatie in het onderwijs van de 21e eeuw

Het onderwijs staat voor grote uitdagingen. Kinderen groeien op in een wereld die razendsnel verandert, waarin informatie overal beschikbaar is en waarin traditionele carrièrepaden plaats maken voor levenslang leren. In die context is het vasthouden van de natuurlijke nieuwsgierigheid en leermotivatie van kinderen cruciaal.

Toch zien we vaak het tegenovergestelde gebeuren: kinderen komen enthousiast de school binnen, vol vragen en nieuwsgierigheid, maar verliezen geleidelijk hun intrinsieke motivatie. Ze leren dat alleen de 'juiste' antwoorden tellen, dat fouten slecht zijn en dat leren iets is dat 'moet' in plaats van iets dat 'mag'. Het onderwijs van de 21e eeuw moet deze ontwikkeling keren.

Kris Van den Branden
Onderwijs voor de 21ste eeuw
Van den Branden analyseert hoe de 'energie-voor-leren' behouden en gestimuleerd kan worden in hedendaags onderwijs. Met concrete voorstellen voor een onderwijssysteem dat beter aansluit bij hoe kinderen leren en wat hen motiveert.
Boek bekijken
31,50
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden
Danae Bodewes: ‘Organisaties moeten nieuwsgierigheid de ruimte geven’
Danae Bodewes
In dit interview pleit Bodewes voor het koesteren van nieuwsgierigheid als vorm van autonome motivatie. Organisaties moeten ruimte bieden aan mensen om nieuwsgierig te zijn, want dat levert bevlogenheid en zelfleiderschap op.

Van theorie naar praktijk: specifieke toepassingen

Leermotivatie is geen abstract concept, maar heeft directe praktische consequenties. Neem bijvoorbeeld taalonderwijs, waar motivatie vaak het verschil maakt tussen slagen en falen. Het leren van een vreemde taal vraagt immers volharding en regelmatige oefening over langere tijd. Zonder motivatie wordt dat een onmogelijke opgave.

Door in te spelen op zowel intrinsieke als extrinsieke motivatiefactoren kunnen docenten hun leerlingen helpen om gemotiveerd te blijven. Dit betekent aandacht voor relevantie, culturele aspecten, persoonlijke interesses én het creëren van succesmomenten die vertrouwen geven.

Ibtissem Garram
Motiveer je leerlingen voor Frans!
Een praktisch voorbeeld van hoe motivatietheorie toegepast kan worden in het vreemdetalenonderwijs. Garram biedt concrete strategieën om zowel intrinsieke als extrinsieke motivatie voor Frans te stimuleren bij leerlingen.
Boek bekijken
27,95
Op voorraad | Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

De toekomst van leermotivatie

Leermotivatie wordt steeds belangrijker in een wereld waarin we constant moeten leren en aanpassen. De vraag is niet meer óf we moeten blijven leren, maar hoe we gemotiveerd kunnen blijven om dat te doen. Gelukkig weten we steeds beter hoe motivatie werkt en wat we kunnen doen om het leervuur brandend te houden.

De belangrijkste inzichten? Leermotivatie ontstaat wanneer mensen zich competent voelen, autonomie ervaren en zich verbonden voelen met anderen. Het vereist een omgeving waarin fouten mogen, waar nieuwsgierigheid wordt gewaardeerd en waar leren niet iets is dat moet maar iets dat mag. Of dat nu in het onderwijs is of op de werkvloer: de principes blijven hetzelfde.

Door te investeren in leermotivatie, investeren we in een levendige, nieuwsgierige en veerkrachtige samenleving waarin mensen zich blijven ontwikkelen en hun volledige potentieel kunnen benutten. En dat is uiteindelijk waar het allemaal om draait: niet het talent waarmee je geboren bent, maar de motivatie om te blijven groeien.

Boeken over 'leermotivatie' koop je bij PS-Media.nl

Producten over 'leermotivatie'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

    Personen

      Trefwoorden