Historisch Leren Denken

Handboek Geschiedenisdidactiek

Specificaties
Paperback, blz. | Nederlands
Acco, Uitgeverij | 1e druk, 2025
ISBN13: 9789462920798
Rubricering
Hoofdrubriek : Geschiedenis
Acco, Uitgeverij 1e druk, 2025 9789462920798
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Gratis verzonden

Samenvatting

Historisch denken vormt het centrale doel van geschiedenisonderwijs. Historisch leren denken biedt inzicht in wat dit behelst, hoe leerlingen spontaan denken over verleden en geschiedenis, en hoe je betekenisvol, uitdagend, boeiend, zinvol, haalbaar en leerbaar geschiedenisonderwijs kan ontwerpen. Het sluit daarbij nauw aan bij minimumdoelen en leerplannen.
Het handboek steunt op internationale onderzoeksliteratuur en op eigen onderzoek. Het put niet louter uit geschieddidactische, maar eveneens uit revelante historische, onderwijshistorische, onderwijskundige en sociaalpsychologische literatuur. Het is in eerste instantie bedoeld voor (toekomstige) leerkrachten geschiedenis, bachelors en masters, en daarnaast voor andere professionals betrokken in non-formeel geschiedenis leren en onderwijs (erfgoeden museumsector).
Theorie en praktijk gaan hand in hand. Abstracte theoretische inzichten worden telkens duidelijk gemaakt met historische thema's en onderwerpen van het voortgezet onderwijs. Hoe je concreet krachtige leeromgevingen in geschiedenis ontwerpt komt expliciet aan bod. Op het e-leerplatform Sofia vindt de lezer oefeningen, goede praktijken en verdiepende informatie. Dit boek is een onmisbaar standaardwerk voor al wie betrokken is in geschiedenisonderwijs.

Specificaties

ISBN13:9789462920798
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Druk:1
Verschijningsdatum:27-10-2025
Hoofdrubriek:Geschiedenis

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        Historisch Leren Denken